יחידה 504 נדרשה לאורך כל השנים ובכל מלחמות ישראל לסייע באיתור חיילי צה”ל הנעדרים, בעיקר באזורי הלחימה. מלחמת ששת הימים, שהחלה ב-5 ביוני 1967, נפתחה בהתקפת פתע של חיל האוויר הישראלי על שדות התעופה וחילות האוויר של צבאות האויב. התקפה זו הייתה מכרעת בהשגת ניצחון מהיר על צבאות מצרים, ירדן וסוריה. במהלך הקרב נפלו 24 טייסים  שלנו. חלקם הוגדרו תחילה כנעדרים והיה הכרח לאתר אותם או את גופותיהם.

משימה זו הוטלה, בין היתר, גם על היחידה שאכן הצליחה לאתר את גופותיהם של 3 טייסים בחזית המצרית, הסורית והירדנית.

 איתור גופתו של סגן מתתיהו (מתי) בירנבוים ז”ל

ביום 9 ביוני 1967, תוך כדי המלחמה, הוזעקו אנשי היחידה לקמב”ץ חטיבה 99 של צה”ל שכבשה את העיר אל-עריש. למקום הגיעו 2 קצינים ממרחב דרום – סרן יוסי ארזי ומיכה קובי, שם הסתבר להם כי מקור של המרחב ביקש להזעיקם. עקב הנסיבות, שלא אפשרו את  תחקורו במקום, הם הנחו אותו להגיע למפגש למחרת יחד עם בן זוגו לרשת. שני המקורות הופיעו לפגישה למחרת, תוחקרו ונקבעה עימם פגישה נוספת (בשלב זה המקורות טרם ידעו על נפילת המטוס). בפגישה הנוספת שקוימה עימם ב-16.6.1967 הם דיווחו, בין השאר, שקיימת שמועה ב-אל-עריש שביום הראשון למלחמה הופל מטוס ישראלי באזור מתחם הג’יראדי שבצפון סיני, טייסו צנח ונתפס פצוע ע”י המצרים והובל על ידם לבית החולים באל-עריש.

בבירור של קציני המרחב עם נציג חיל האוויר באל-עריש נמסר להם תחילה שלא ידוע להם על טייס נעדר. רק  למחרת הודיעו נציגי חיל האוויר כי אמנם הופל טייס בשם מתי בירנבוים שהוכרז כנעדר ותואר על ידם כג’ינג’י. קציני המרחב יצאו לבית החולים באל-עריש, סרקו את כולו, חקרו את מנהל בית החולים ולא העלו דבר. המנהל הציע להם לחקור את הקברן של אל-עריש וכך עשו. הקברן אישר ששמע את השמועה אודות הטייס אך לא נתקל בגופתו והוא הוסיף וסיפר כי לפני שפרצה המלחמה, כשכוחות האו”ם גורשו מסיני, הצבא המצרי תפס את המחנות שלהם באל-עריש ויתכן שהטייס הובל למרפאה שנמצאת שם.

במחנות ששימשו את כוחות האו”ם לפני המלחמה התמקמה מפקדת חטיבה 99 עצמה. בבירור עימם הסתבר כי עקב צחנה של גופות שעלתה מחדרי המרפאה הורה המח”ט להביא פועלים מקומיים ולקבור את הגופות. הגופות נקברו בקבוצות של שניים/שלושה והקברים סומנו. קציני המרחב החליטו לחפור את הקברים המסומנים מתוך תקווה שתימצא גופה בסרבל טיסה ישראלי או גופה של ג’ינג’י ואכן נמצאה גופה ג’ינג’ית. נציגי חיל האוויר הוזעקו וב- 19 ביוני הגיעו פתולוג ורופא שיניים שזיהו את גופתו של סגן מתתיהו בירנבוים ז”ל. הגופה הוטסה ארצה.

מתתיהו (מתי) בירנבוים הובא למנוחות בבית הקברות של קיבוץ יפעת.  

 

איתור גופתו של סגן יהונתן (יוני) זורע ז”ל

מיד בתום מלחמת ששת הימים נדרשה היחידה לסייע באיתור טייסים נעדרים שהופלו ע”י הסורים ברמת הגולן. למשימה יצאו רס”נ משה (מוסא) עטר ז”ל, מפקד בסיס משנה צפת, והקת”מ סרן מיקי ערמון, שהחלו לתחקר תושבים סורים בנושא. מספר תושבים מהכפר הדרוזי מסעדה מסרו להם כי שמעו על מטוס צה”ל שהתרסק בתחילת המלחמה בחורשות ליד אחד הבסיסים הסוריים שמדרום מערב לכפר.

שני קציני היחידה נעו לאורך כביש מסעדה–ואסט-נפח וליד המחנה הצבאי הנטוש מצפון לצומת ואסט הבחינו ברועה סורי המחפש את הפרות שלו שהתפזרו באזור. הרועה מסר תחילה שלא ידוע לו מאומה אך מוסא לא השתכנע מגרסתו והחליט לעכבו במקום ולא לאפשר לו להסתלק לעבר השטח הסורי, לשם ברחו שאר בני משפחתו במהלך המלחמה. לאחר שעה של חקירתהרועה, הוא נאות להוביל את שני קציני היחידה לקצה חורשה באזור והצביע על בור ענק, שם לדבריו התרסק המטוס. הרועה שוחרר לדרכו עם שארית העדר שמצא ומוסא ביקש בקשר להזעיק את אנשי הרבנות הצבאית כדי לאתר את שרידי גופתו של הטייס ולזהות אותה. לאחר כחצי שעה הגיעו למקום נציגי הרבנות יחד עם נציגי חיל האוויר, מצאו את שרידי גופת הטייס וזיהו אותה כגופתו של יהונתן זורע, בנו של האלוף מאיר זורע ששימש כאלוף פיקוד הצפון עד שנת 1962.

יהונתן זורע הועלה לדרגת סגן והובא למנוחות בקיבוץ מעגן מיכאל.  

 

איתור גופתו של רב סרן שבתאי בן אהרון ז”ל

למחרת כיבוש חברון במלחמת ששת הימים והקמת בסיס היחידה במקום בפיקודו של סרן יגאל סימון הוא הוזעק ע”י רמ”ח איסוף באמ”נ שהטיל עליו לצאת מיידית למדבר יהודה על מנת למצוא טייס חיל האוויר שנהרג בנטשו מטוס “פוגה” בעת שתקף חטיבת שריון ירדנית שנעה בציר יריחו-ירושלים.

עם קבלת המשימה, הוזעק מקור היחידה, שיח’ שבט הג’אהלין, המתגורר באיזור, ויחד עימו וברכבו, עליו מצויים כלי חפירה, יצאו נציגי היחידה לשטח. בהגיעם לקרבת מוצב ירדני במעלה אדומים המוכר להם מדיווחי מקורות ומתצלומי אוויר, החליט יגאל להיכנס למוצב מסקרנות וכדי להיווכח באיזו מידה דיווחי המקורות היו מדויקים. במוצב נמצאו למעלה מעשר גופות של חיילים ירדניים שנהרגו מתקיפות חיל האוויר כשהן מכוסות בגלי עפר. ליד גדר אבן שהקיפה את המוצב הבחין יגאל בגופת חייל שכוב על פניו ורק קצות נעליו היו גלויים. השיח’ המלווה הזדעק וקרא שזו גופת יהודי כיוון שהשכיבו אותו על פניו, כי חלל מוסלמי לעולם ייקבר כשהוא שכוב על גבו. כשהתחילו לחשוף את הגופה הבחינו בנעליים צה”ליות ובסרבל הטיסה שהיו עליה.

עם הגילוי, הוזעק מסוק למקום והתברר כי מדובר בטייס חיל האוויר וקברניט אל-על שבתאי בן אהרון ז”ל אשר הופל ביומה הראשון של המלחמה, ככל הנראה nאש נ.מ. שנורתה מן הקרקע, ונרצח במעשה לינץ’ שעשו בו חיילי המוצב טרם נסיגתם.

שבתאי בן אהרון ז”ל הובא למנוחות בבית הקברות האזרחי בקרית שאול.

יהי זכרם ברוך