מחמד קאסם סייד אחמד - "סילֹון"
"סילון" - צל"ש אלוף פיקוד צפון

צוות "הסילונים" - 1955 - 1957

ב 28 נובמבר 1956 טיפס סג”מ מחמד קאסם סייד אחמד (“סילון”) על עמוד טלפון באיזור קטנא בסוריה לצורך חיבור מכשיר האזנה לקווי הטלפון של הצבא הסורי. מסיבה לא ברורה התפוצץ מנגנון ההשמדה של המכשיר וגרם למותו של מחמד ולפציעתו בעיניים של חברו לחוליה (סילון-1). חבר שלישי לחוליה(סילון-3)  העמיס על כתפיו את סילון-1 ובמשך שישה ימים נשא אותו במסע הימלטות במסלול שעקף את החרמון מצפון עד אשר הגיעו למטולה. גופתו של מחמד נשארה במקום הפיצוץ ומקום קבורתו אינו ידוע.

ב-12 לדצמבר 1954 נתפסה על ידי הצבא הסורי חוליה של חמישה חיילי צה”ל למרגלות תל-פאחר. החוליה הייתה בדרכה למבצע “צרצר” – התקנת מכשיר האזנה לקווי הצבא הסורי.  אחד מחברי החוליה, אורי אילן, שם קץ לחייו ושאר חברי החוליה עברו חקירות קשות בכלא הסורי וכעבור זמן הוחזרו לישראל.

ב 11 לדצמבר 1954 מתחיל בקהיר משפטם של 13 צעירים יהודים (“נידוני קהיר”) מאלכסנדריה וקהיר לאחר שניתפסו מניחים מטעני נפץ במקומות ציבוריים על פי הנחייה שקיבלו מגורם צבאי/מודיעיני בישראל (לימים “עסק הביש”).

שני האירועים האלה מובילים להחלטה לשנות כיוון בביצוע מבצעי “צרצר”. אברהם ארנן, מפקד בסיס א’ במודיעין 10, דוחף לגיוס חוליה דרוזית אשר תבצע מבצעי “צרצר” ומבצעים אחרים בשטח סוריה.

אברהם ארנן הצטרף למודיעין 10 באוגוסט 1953, הוצב בבסיס ג’/ירושלים של מודיעין 10 כאיש מבצעים ללחימה בתופעת המסתננים בפרוזדור ירושלים. במקביל עבר חניכה אצל יצחק שושן (“אבו סחייק”), קת”מ בבסיס ג’ ובעבר איש המחלקה הערבית(השחר) אשר ישב בשנים 1948 – 1950 בביירות כמסתערב. ארנן שמע את סיפורי אבו-סחייק ודימיונו ניצת להקים בצה”ל בעתיד יחידת מסתערבים. במחצית 1955 אברהם ארנן הועבר לבסיס א’ –  בסיס היחידה בצפת.

אברהם ארנן

לאחר המעבר  ארנן מגייס לפעילות איתו את מחמד קאסם סייד אחמד. מחמד נולד במג’דל שאמס ב 1920. בשנות הארבעים מחמד מגויס לפעילות של הש”י על ידי בנימין שפירא, חבר  קיבוץ עמיר והמוח’תאר של עמק החולה בשנות הארבעים והיה מבוני הקשרים בין שירות הידיעות של ההגנה והדרוזים ברמת הגולן.

מחמד מסייע רבות לש”י ולהגנה בהשגת נשק ובהברחת יהודים מסוריה לארץ ישראל (על כך זכה לעיטור לוחמי המדינה – “עלה”). במהלך מלחמת העצמאות מגיע מחמד מדי פעם לקיבוץ דפנה ומזהיר את חברי הקיבוץ מפני הפגזות מתוכננות של הצבא הסורי על הקיבוץ.

בתחילת 1949 חשש מחמד שהמודיעין הסורי יודע על פעילותו והוא נמלט לישראל והתגורר במע’ר.

מחמד מתגייס ליחידת המיעוטים (לימים יחידה 300) שם הוא משרת מספר שנים, משתחרר מהצבא וחיימקה לבקוב שהיה מפקד יחידת המיעוטים והוצב במודיעין 10 כסגן מפקד היחידה, מחבר את מחמד לאברהם ארנן.

על פי בקשת ארנן, מחמד מאתר עוד דרוזים מיחידת המיעוטים אשר יחד יעברו הכשרה ויצאו למבצעים מודיעיניים ברמת הגולן – החוליה כונתה ברישומי מודיעין 10 “הסילונים”.

חברי החוליה:

“סילון 1” – סלים אלשופי, יליד מג’דל שאמס שברח לישראל במלחמת העצמאות והתגייס ליחידת המיעוטים.

“סילון 3 ” – יליד מג’דל שאמס, ברח לישראל במלחמת העצמאות הצטרף ליחידת המיעוטים והיה שותף למבצעים של בסיס א (בסיס צפון) של היחידה.                     סילון-1 מצביע עליו לאברהם ארנן כמתאים לפעילות אך מכיוון שהיה בכלא נדרשה התערבות ארנן על מנת שישוחרר מהכלא.

"סילון"
"סילון-1"
"סילון-2"

החוליה עברה אימונים רבים בנושאי צבא שונים כולל נושאי מודיעין וקשר ובסיום ההכשרה הם מתחילים לבצע מבצעים בשטח סוריה, המבצעים כונו מבצע “כרמל”.

המשימה הראשונה שהוטלה עליהם בסוף 1955 הייתה למצוא מקום מיסתור בצד הצפוני של החרמון בו יוכלו להסתיר מזון, נשק, מכשירי קשר ועוד.

מתחילת 1956 “הסילונים” נשלחו בתדירות של פעם בחודש לשטח סוריה לביצוע מבצעים מודיעיניים, כל מבצע ארך כשבועיים וחלק מהמבצעים מתבצעים בעומק השטח הסורי. מסלול ההליכה הלוך ושוב היה יציאה ממטולה לכיוון צפון, הקיפו את החרמון מצפון ומגיעים לאיזור הכפרים הדרוזים בצפון רמת הגולן ומשם יוצאים לפעילות המודיעינית שהוטלה עליה.

לכל מבצע צויידה החוליה ב-4 יוני דואר, על פי סיכום מראש הם היו שלחו זוג יונים לעדכון מצבם.

כאמור ב 28 נובמבר 1956 אירעה התקלה במהלכה נהרג מחמד קאסם. החוליה המשיכה את פעילותה גם במהלך שנת 1957.

ב 1957 הועבר ארנן למטה היחידה והתמנה לסגן מפקד היחידה ומפקד פלוגה ה’ של היחידה אליה הוא מצרף את יצחק שושן, יוסי מרגלית ועוד פקידה. הפיקוד על חוליית “הסילונים” הועבר ליצחק אטינגר.

בפברואר 1958 אברהם ארנן מצרף לפלוגה ה’ – את סלים א-שופי (“סילון-1”).

באוגוסט 1958 התקבלה החלטה להקים יחידת מסתערבים (יחידה 269- סיירת מטכ”ל) שהתשתית שלה הינה פלוגה ה’ והיא פוצלה מיחידה 154 (שם היחידה שונה מ”מודיעין “10 ליחידה 154 לאחר מבצע סיני).

סג”מ מחמד קאסם סייד אחמד קיבל לאחר מותו צל”ש על פעילותו מאלוף פיקוד הצפון יצחק רבין.

בבית הקברות הצבאי בעוספיא הוקמה מצבה לזכרו של סג”מ מחמד קאסם סייד אחמד.